Už v květnu příštího roku končí pětileté období kosmického inkubátoru ESA BIC Prague. Za dobu jeho působení bylo do inkubátoru ESA BIC Prague a pobočky ESA BIC Brno dohromady vybráno 31 startupů.

 

Dva nejnovější kosmické přírůstky se dobrou zprávu o svém přijetí dozvěděly minulý týden. Jeden z nich se představí i na úterní panelové diskuzi, která se koná v rámci Czech Space Weeku.

Do té doby se pojďte podívat na těch šest nejzajímavějších, které mají svou inkubaci už za sebou anebo jí právě prochází.

InsightART

Důkazem toho, že najít spojení s vesmírnými technologiemi se dá opravdu téměř všude, je činnosti české firmy InsightART, která jako jediný startup inkubující se v ESA BICu spojila s vesmírem umění. Využila částicový detektor, původně vyvinutý v CERNu, používaný na ISS k měření radiace a upravila jej do současné podoby robotické skeneru RToo, který je jedním z prvních rentgenů na světě specializovaných na průzkum umění.

Tato technologie je schopná detekce a počítání jednotlivých fotonů záření a dokáže navíc rozlišit i jejich vlnovou délku. Díky tomu odhalí výsledné skeny detailní strukturu vnitřní stavby obrazů.

Firmě InsightART se tímto způsobem podařilo poskytnout unikátní data a pomoci tak potvrdit originalitu obrazu Madona s dítětem, jehož původ byl v minulosti několikrát neprávem zpochybněn. Autorem obrazu je skutečně renesanční umělec Raffael Santi. Do světa aukčních síní se tak možná jednou podívá i tento obraz prozatím nevyčíslitelné hodnoty.

MapTiler

MapTiler je ukázkou toho, že lze i na trhu s velkým hráčem, kterého se ostatní bojí, prolomit. Jeho mapy, které každý měsíc využije přes 250 milionů uživatelů, konkurují Google Map a přináší zákazníkům unikátní možnosti customizace.

Na online interaktivních mapách, které využívají družicová data nabízí klientům širokou škálu možností, jak si mohou svou mapu upravit – změnit barvy anebo odebrat to, co na mapě nechtějí mít.

Software na tvorbu map koupila i NASA, využívá ho také BBC, IBM anebo Siemens. Projekt, za kterým stojí startup OctoGEO, sbírá v posledních letech četná ocenění. Dvakrát získal Copernicus Masters a v prosinci se stal absolutním vítězem vánoční CzechInvest Startup Challenge 2019.

 

Festka

Festka se se svými luxusními koly, jejichž rám je vyroben z navíjeného karbonu, řadí mezi světové unikáty. Kolo, které unesete na prstu jedné ruky stojí stovky tisíc korun a kupují si ho světoví sběratelé. Jejich investorem je český bývalý tenista Tomáš Berdych a jízdy na něm si užívá i britský herec Orlando Bloom.

Nápad na výrobu toho ultra lehkého kola se v hlavě Michala Mourečka, jednoho ze zakladatelů značky a závodníka v cyklistice, zrodil už při práci na ČVUT, kde se podílel na vývoji grafitového vlákna využívaného pro kosmické aplikace. A právě tento typ vlákna, který je unikátní svou lehkostí a pevností, dal později Festce punc originality a exkluzivity.

Big Terra

Big Terra je český startup s ekologickým přesahem, který pomáhá africkým zemědělcům s plánováním pěstování plodin. Využívá data z družic Copernicus určené pro dálkový průzkum Země a na základě dlouhodobé a detailní technické analýzy vyhodnocuje nejvhodnější podmínky pro sadbu a sklizeň konkrétních druhů plodin.

Specializuje se na rozvojový trh. Například v Moldávii pomocí družicových dat zkoumal účinnost a potenciál centrálního zavlažovacího systému. V Zambii zase radil farmářům i neziskovým organizacím, kdy a kde nejlépe začít s výsadbou, tak aby byla sklizeň co nejbohatší.

 

Spacemanic

Demokratizace vesmírného zkoumání se posunula zásadním způsobem díky slovenskému startupu Spacemanic inkubovaného v ESA BICu Brno. Jeho zakladatel Jakub Kapuš se v roce 2017 podílel na vývoji a vypuštění vůbec první slovenské družice skCube. Tento nanosatelit odstartoval budoucí podnikatelskou dráhu Jakuba Kapuše, který se konstrukci satelitů o velikosti 10 x 10 centimetrů, tedy tzv. cubesatů, věnuje v rámci svého startupu dodnes.

Díky malé velikosti a váze jich raketa na oběžnou dráhu vynese několik desítek najednou. Proto je cesta do kosmu pro zákazníky jednodušší a levnější. Klientmi Spacemanic tak mohou být například univerzitní týmy nebo komerční společnosti.